Thursday, 14 September 2017

PETUA ELAK BUAH PIR LEBAM LEPAS DIPOTONG



Sekarang ini penulis jarang makan nasi ditengahari yang panas berdeting. Tapi untuk mengelakkan kelaparan tahap sederhana cacing kerawit yang sentiasa berbunyi, maka penulis haruslah berlarian ke kantin atas bukit untuk membeli buah-buahan potong seperti buah pir (pyrus communis), tembikai (Citrullus lunatus) dan pisang (Musa paradisiaca).

Nota lebam lalat. Petua elak buah pir lebam lepas dipotong boleh guna air garam, madu, jus lemon atau pisau tajam yang telah dilengserkan limau nipis. Satu lagi petua yang paling mujarab ialah selepas dipotong, buah pir itu haruslah terus dimakan. Senang kan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

12 comments:

  1. kalau tak nak lebam, lepas potong terus makan..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh pandainyer cikSal comey lotey nih., hikhik2

      Delete
  2. Mana petuanya....apakah terus ngap ke mulut dapat mengelakkan buah pir tu jadi lebam? Hahaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahar2 makcik mala pon pandai jugak., ;p

      Delete
  3. Yalah wak ni mana petuanya...beria makcik nak tau.
    Bagus diet wak makan buah tiap hari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oke makcik saniah, sorila wak lmbt updet kat atas tuuh., hehe2

      Delete
  4. hihihi. tips yang berguna. lebih lebih lagi yang no 2 tu

    ReplyDelete
  5. kalau taknak buah tu lebam, tak payah potong @ kupas pun berkesan jugak wak..hahah

    ReplyDelete
  6. Wow...lunch makan buah aje..
    Lepas ni slim melim ler

    ReplyDelete
  7. Petua ketiga : Jgn beli buah pear.. tapi belilah buah tembikai, seharian dipotong pun tak lebam.

    ReplyDelete
  8. menarik nama saintifik pisang tu. musa pardisiaca

    ReplyDelete
  9. Biasanya tak sempat nak lebam, potong2 terus ngappp..

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat

House Fly